Kdykoliv sednu na dvouválcový nebo tříválcový Spyder, tak se ve mě perou pocity, co je vlastně lepší, ale jeden silný pocit přetrvává a ten je, že mě vždy nadchne výkon motoru Rotax. Po loňských cca 5tis. Km ujetých na zánovním RT 1330 SE6 MY2021, jsem si tak nějak říkal, že mě tento starší tříválcový kousek s manuálem a cca 35 tis. Km nemůže nijak překvapit. Je fakt, že jsem se až do letoška bránil těmto převodovkám a jednoznačně dával přednost elektronickému řazení. Ona ale ta spojková klasika má svoje a jak jsem zjistil, nečiní mi vůbec žádný problém vrátit se k mačkání spojky a kopání kvaltů nohou. Po pár kilometrech se mi ten návrat k motorkové tradici začal celkem líbit a dokonce mám z toho takový pocit rychlejšího řazení. U pádýlek je taková jako-by desetinková prodleva odezvy řazení a elektronika hlídá i míru plynu. U manuální převodovky mi ale připadá, že vše je více neurvalé, rychlosti se tam dají naskládat velmi rychle a odezva plynu je bez prodlevy. Celkově se toto RT jevilo jako o dost hbitější stroj, jak zánovní Sea to Sky z roku 2021, ale nutno dodat, že to patrně nebylo jen kvůli manuální převodovce. Tento stroj totiž původně pochází z USA a tak díky svému původu a době vzniku mohla zde být implementována ostřejší palivová mapa, nepodléhajícím přísnějším emisním normám, jaké mají dnešní stroje. Já už si toho všiml i dříve, ne že by současné Spydery nejely, ale když jsem sedl na F3 třeba z roku 2017, tak vždy brala daleko více odspodu. Vše má na svědomí nastavení z důvodu emisního plnění, u starších modelů tam to palivo při akceleraci mohlo prostě stříknout o trošku více. V praxi to u tohoto staršího RT znamená, že mašina krásně akceleruje už od hranice 3000 ot./min. a tak mi připadá i hravější a já si tu akceleraci spojenou s kopáním kvaltů vychutnával plnými doušky. Motor se projevuje krásným hladkým průběhem a tříkolka se dobře chová i podvozkově.
Cestu na dovozové STK jsem tedy ještě protáhl o návštěvu odboru dopravy, o kafe u kamaráda, o návštěvu mé účetní a nebýt západu slunce a citelného ochlazení, tak jsem z té mašiny snad ani neslezl!
Přeji všem dvouválcovým i tříválcový Spyderistům krásný začátek sezony!
Karel Volavý