Novou generaci 3 – Outlander 850/100 MY2025 jsme si mohli vyzkoušet na konci října na meetingu distributorů BRP v Portugalsku. V kopcích nad Portem na nás čekala přírodní trať namotaná do délky několika kilometrů a lemovaná eukalyptovým lesem. K dispozici jsme měli, vedle strojů G2 a G2L pro porovnání, čtyřkolky v nové konfiguraci a to od modelů G3L Outlander 500/700 až po přicházející nové stroje Outlander G3 850/1000R.
Technicky je G3 hodně shodná s nižší řadou G3L, se kterou pracujeme už od loňského roku, ale má bohatší výbavu a motoru přibyl druhý válec. Rám je tedy opět uzavřený trubkový s příčnými dvojitými A rameny ve předu i vzadu, výztuže zasahují až do předních blatníků a výsledkem je velmi vysoká torzní pevnost při nízké hmotnosti. Outlander HD7 tak má s touto technikou schválení hmotnosti vleku až na 830 Kg! Další výraznou vlastností, oproti starším modelům G2/G2L, je výrazně menší poloměr otáčení, což určitě ocení nejen milovníci trialu a to dokonce při zvětšeném rozvoru – u krátké verze to dělá 6 cm, u dlouhé 4 cm. Za zmínku stojí i větší délka ramen a hlavně geometrie jejich uložení, která se podílí na výrazně zlepšeném jízdním komfortu stroje.
Motoricky je nová řada opět o kus dál, výrobce opustil po 20 letech velmi úspěšný koncept jedno-vačkových SOHC motorů (hojně kopírovaných čínskými výrobci) a přichází se zcela novým dvouválcem Rotax v provedení DOHC v monobloku nejen s převodovkou, ale i s nově pojatým variátorem. Tohle technické řešení nám už naznačily stroje G3L, které ale byly pouze v jednoválci. Stejně jako u těchto malorážek označených 500/700 (HD5/HD7) se i u Outlanderů G3 850/1000R jedná vždy o jeden motor. V jednoválcové verzi je to Rotax 650 taktovaný na výkon 40 nebo 50 HP, u dvouválce je to vždy Rotax 1000 s výkonem 82 (Outlander 850) nebo 101 HP (Outlander 1000R). Převodovka je tedy v jednom bloku stejně jako u jednoválců a stejně jako u těchto strojů se na ní dá velmi jednoduše měnit převodový poměr, kdy pod malým víkem na pravém boku jsou dvě ozubená kola, která velmi jednoduše zaměníte za jiná, s jiným převodem. Můžete tak kompenzovat montáž větších pneumatik anebo si nastavit větší sílu a akceleraci. Variátor je nově postaven na širokém řemenu, který známe z S&S a UTV. Oproti staršímu provedení má větší talíře, což přináší větší rozsah převodového poměru a hlavně novou konstrukci jak sekundární, tak primární sestavy. Uživatelsky je cítit rozdíl hned při řazení předvolby na převodovce – netáhne, nerachotí a jde daleko lehčeji.
Nastavení posilovače a výbava elektronickými asistenty zůstávají zhruba na stejné úrovni jako u modelů G2, kromě provedení LTD, které má nový velký barevný display s vestavěnou navigací. Hodně se pokročilo v užitné hodnotě vybavení, které je nyní variabilnější a nabízí širší možnosti příslušenství. Nastavení vyhřívaných rukojeti tak máme nyní indikováno přímo v palubním přístroji, plastové nosiče nabízejí již v základu odnímatelné schránky a stejně jako u jednoválců je daleko jednodušší servisní přístup k motoru a variátoru.
V jízdních vlastnostech se nový Outlander liší hlavně větším komfortem a to v jak v základní tak i ve sportovní verzi tlumičů. Tam kde jsme na G2 cítili takové ty ostřejší přenosy menších nerovností, přičemž větší nárazy do podvozku už gédvojka zpracovávala velmi dobře, tak u G3 jsou podvozkem doslova vyžehlené. Zpočátku jsem si musel zvykat, protože při přesedání na mě G2 působila až jakoby pevnějším dojmem, ale ta pohodlnost jízdy si mě rychle podmanila, přičemž stále zůstává zachována velmi dobrá stabilizace, na kterou příčná zadní ramena nemají žádný vliv. Zátah motoru je opět velmi příjemně brutální a je zase o kousek větší jak u předchozí jedno-vačkové verze. Přiznám se ale, že jsem nenalezl žádný hmatatelný rozdíl mezi variantou 850 a 1000. K dispozici je stále nadměrné množství výkonu a záleží na jezdci, kolik si ho zmáčknutím plynové páčky odebere a mohu potvrdit, že brát je stále z čeho.
Celkově Outlander G3 přináší úplně nový koncept s pokrokovými konstrukčními prvky a BRP tak s touto řadou opět nastavuje vyšší úroveň svých produktů ve srovnání se světovou konkurencí. Doufejme, že přes všechny uvedené novinky a zvýšený výkon, zůstane zachována i tradiční vysoká spolehlivost a velká životnost, pro kterou jsme si stroje Can-am oblíbili.